dissabte, 1 de març de 2014

Una petita precisió sobre l'antic seminari del carrer Montcada

Magnífica foto feta des d'un terrat del carrer Gil de Frederich o del carrer del Vall, amb l'església del seminari sobresortint. I de fons, dalt del turó, les casernes de Sant Francesc. Postal editada entre 1910 i 1925 i recuperada per Toni Puig.


Darrerament hem publicat diverses entrades sobre l'antic seminari del carrer Montcada, el casalici ja desaparegut que va allotjar durant poc més d'una dècada (1970-1982) l'escola de la Mercè. En una d'aquestes entrades (cliqueu aquí) es va escolar un error o més aviat imprecisió sobre les dates. Una qüestió secundària pel que preteníem explicar, però que no passa res si corregim, o més ben dit precisem.

El cas és que explicàvem que l'església de l'antic seminari havia estat enderrocada l'any 1948. El temple havia patit una gran devastació durant la guerra civil i es va decidir abandonar-lo, després de netejar-hi la runa. El 1948 es va enderrocar el cos principal del temple, efectivament. Però no pas les dues torres que presidien la façana, potser l'element més característic de l'edificació, que sobresortien per la seva alçada i eren visibles des de tota Tortosa, van continuar dempeus una dècada més. Van ser enderrocades cap a finals dels anys 50 i sobre el 1960 s'hi havia habilitat una pista poliesportiva que va funcionar com a pati exterior, primer de l'institut de batxillerat i després de la Mercè.

En realitat, en entrades de l'any 2012 sobre aquest mateix tema havíem donat per bona aquesta segona data, en la mesura que va significar el tancament del procés, sense fixar-nos en si era un enderroc parcial o total. En tornar sobre la qüestió fa uns dies, i a la vista de la data de 1948, vam estar dubtant. Però tampoc li vam donar una importància excessiva. La font era fiable, però tampoc és que fos una qüestió de vida o mort.

Si de cas, val la pena explicar breument perquè no vam donar rellevància al ball de dates. Aquí no som historiadors, ni tenim pretensions de ser-ho, malgrat que intentem documentar bé les coses que escrivim. És més, ens sentim aliens a una certa mala maror que ens consta que existeix a Tortosa entre persones que són grans fonts d'informació, tant gràfica com oral, i determinats historiadors, o persones que sí que tenen pretensions de ser-ho.

En realitat, qüestions com un any amunt o un any avall són secundàries o accessòries al nostre autèntic objectiu, que és evocar una memòria escolar. Però si ens hi posem, ens hi hem de posar amb correcció i eficàcia. Si aportem una xifra, ha de ser correcta, si més no fins on haguem pogut confirmar-la. I si un dia no afinem, rectifiquem i ja està, que no ens agafarà cap mal de panxa, ja que d'això no hi vivim ni ens serveix per donar-nos a conèixer. Potser més que rectificació caldria parlar de precisió, però tampoc és major problema.

Aclarida i rectificada la imprecisió, donem les gràcies al senyor Lluís Salamó, que ens ha fet notar l'errada en les dates. Aquesta és també una de les virtuts d'un projecte col·laboratiu basat a internet. No funcionem de dalt a baix, sinó en horitzontal. No és perfecte, però no ens mortifiquem. Poden colar-se errors, sí, però es corregeixen més ràpid que a qualsevol enciclopèdia.

 Aquesta foto va fer-se durant els treballs de neteja de runa realitzats en la immediata postguerra i mostra l'importantíssim grau de destrucció que va patir l'església.

1 comentari:

Anònim ha dit...

I ademés de ser un desgraciat i un xorisso, este Gallardo la caga en lo que escriu. Exalumnes, que esperem a fotre'l fora?