El setmanari La Veu de l'Ebre
publica aquest divendres 21 de setembre de 2012 una entrevista amb Toni Perulles Rull, que va ser molts anys mestre de la Mercè i que s'acaba de jubilar. "Don Antonio", com el coneixíem els d'algunes generacions ja una mica madures, diu coses ben interessants a l'entrevista. Malgrat que piquen, o precisament per això.
Toni Perulles va voler fer-se la foto davant de
la Biblioteca
Marcel·lí Domingo, on va haver-hi la primera escola de la Mercè.
Toni Perulles Rull
Mestre molt conegut a Tortosa. S’acaba de jubilar.
‘L’escola
vol ensenyar massa sense motivar els alumnes’
Jubilat finalment. Els mestres poden jubilar-se als 60 anys.
Però ell ha estirat la jubilació fins als 65. Més de quatre dècades
d’experiència, de la cua de l’escola franquista, on era “don Antonio”, a les
plataformes educatives en xarxa.
Pregunta: Vostè
aguantava estoïcament que els alumnes li tiressin boles de paper a l’esquena,
mentre escrivia a la pissarra...
Resposta: No me’n
recordo.
P: Aquest
entrevistador sap de què parla. Era un dels culpables.
R: De vegades donem
una importància exagerada a les entremaliadures dels alumnes.
P: Hi ha algun
altre mite equivocat sobre l’educació?
R: Que l’ofici de
mestre crema molt. Això és fins a cert punt. Depén molt de com t’ho agafis.
P: I com s’ho
agafa vostè?
R: La família
pressionava des que vaig fer 60 anys, però jo encara podia fer molt.
P: A això anàvem.
Jubilar-se als 60 no és malaguanyar capital humà i experiència?
R: Sí. I als 65
també. Jo seguiria al peu del canó més temps, però he fet una concessió a la
família.
P: L’esperit
inquiet fa amics?
R: La veritat és
que no. Tinc experiències molt variades.
P: En què
treballava ara?
R: En el
desenvolupament de noves plataformes educatives digitals. Però el problema de
les plataformes oficials és que són tancades i no sempre atenen totes les
necessitats dels alumnes.
P: Quin paper
correspon a Internet en l’educació?
R: Un de molt
important, però no per tecnologia, sinó per filosofia. Fins i tot el Facebook
pot ser útil. A l’ensenyament superior això hauria d’estar superat.
P: L’educació en
xarxa no acaba sent un “copiar-enganxar”?
R: Hi ha el risc.
Però fins i tot una tesi doctoral és un remix de coneixements previs, l’autoria
dels quals s’ha de citar, per descomptat. I les aportacions pròpies i
originals sovint no passen de mitja dotzena de fulls.
P: Perquè la
feina sigui productiva t’ha d’agradar?
R: Sí. I més quan
el “producte” és un nen.
P: Hem de
diferenciar entre el magisteri vocacional i una forma de guanyar-se la vida?
R: Seria molt
pretenciós contestar. Però a cap Estat europeu hi ha tants funcionaris com
aquí. Hauríem d’anar cap a una situació en què el funcionariat, al magisteri, fos
el mínim. Sé que és una opinió que molestarà, però ja que em demana que posi
carn a la graella, jo la hi poso.
P: Què té el
sistema educatiu de Finlàndia, el millor del món, que no tinguem els altres?
R: Una tesi
doctoral de fa quatre o cinc anys, feta a Barcelona, ho analitzava. Arribava a
la conclusió que hi ha més vocació.
P: Si comparem
les xifres, no sembla realment un problema de diners. Potser la diferència és
com els gasten?
R: És que no és
un problema de diners. Les coses han de sortir de l’alumne i a Finlàndia a
l’alumne li fan confiança. Aquí, en canvi, imposem massa. I no és només com fem
l’acte didàctic.
P: Alguna mala
notícia més?
R: Sí. Tenim
currículums llargs, mentre que a Finlàndia estudien menys.
P: Costaria
convèncer algú que això és negatiu...
R: Però és que és
justament així. Aquí donem molts continguts, sense preocupar-nos de motivar els
alumnes perquè els aprenguin. També els donem a edats inadequades.
P: Inadequades?
R: A Finlàndia
ensenyen a llegir a partir dels set anys. I l’anglès, als nou. Però això no és
cap novetat. Fa més d’un segle ho deia Maria Montessori. També els inicis del
moviment pedagògic Rosa Sensat. Fins que el nen no està madur l’ensenyament és
contraproduent. Un aprenentatge abans d’hora produeix ansietat.
P: Confonem
quantitat amb qualitat?
R: Sí. Matem la
creativitat de l’alumne. La càrrega lectiva és molt gran, però improductiva. El
mestre ha de repartir joc i fer aflorar les potencialitats de cadascú. Part de
la culpa és de les famílies. Qui no vol que als quatre anys el seu fill ja sàpigue
llegir i escriure, números i fins i tot anglès?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada