dijous, 14 de juny del 2012

Exalumnes de la Mercè, al capdavant de l'ArtXiBarri 2012


L'ArtXiBarri 2012 ha estat un èxit gràcies a la participació i col·laboració de moltes persones i entitats. I en una jornada cívica i participativa, que cerca valors tan elevats con la convivència, no poden fer-se gaires distincions. Cadascú posa de la seva part el que pot i és tan valuós com el que aporta més. Però si ens permetem publicar la foto d'aquestes tres persones no és tant perquè fossin del grup que estava al capdavant de l'ArtXiBarri, que també, sinó perquè totes tres són exalumnes de la Mercè.

D'esquerra a dreta de la imatge, són Ester Galindo Gómez, de la generació del 1966; Irene Segarra Campos, de la generació del 1965; i Toia Segarra Campos, de la del 1960. Va ser un goig trobar-les aquest dissabte passat, emmig de tot el moviment de la jornada. Però més goig ens produeix poder publicar aquesta foto que els vam fer a la plaça de l'Olivera. Una foto que simbolitza moltes coses i que parla bé tant d'elles tres com de la seva escola.

dilluns, 11 de juny del 2012

L'ArtXiBarri 2012 en imatges (1)

El nucli antic de Tortosa, on hi ha l'escola de la Mercè, ha viscut aquest 9 de juny una jornada d'activitats cíviques i participatives, organitzada per la Xarxa per la Convivència a Tortosa. l'ArtXiBarri 2012. Com que la nostra activitat commemorativa del 164è aniversari de la Mercè estava integrada en la programació, hem fet un petit reportatge gràfic que publiquem en aquesta entrada i en una de posterior.







dissabte, 9 de juny del 2012

La Mercè compleix 164 anys

Ja estem. El 164è aniversari de la Mercè queda enrera. Els exalumnes hi hem contribuït amb el petit acte commemoratiu que fem cada any des del 2008. Un acte sempre modest, però sentit, en el qual compten més les emocions i el record que no pas si som milers els assistents. Com ja havíem anunciat, enguany la cosa era senzilla: durant unes hores l'exposició "La Mercè. Una història en imatges", amb l'afegitó del fons gràfic familiar donat pels exalumnes Joan Ramírez i Maria Isabel Sabaté, s'ha pogut tornar a veure a Tortosa.

Des del gener, l'exposició s'estava prenent un merescut descans, després de dos anys de tournée per les Terres de l'Ebre. Ja li tocava, més que a l'exposició, a les persones que s'han involucrat en aquest projecte. Però també és cert que un material, per bo que sigui, pot acabar cansant per repetitiu. D'aquí el descans. Un dia, aquesta exposició retornarà definitivament a Tortosa, per ser dipositada al seu lloc natural, que no és altre que l'escola. Però abans encara té recorregut per altres indrets. Ep, molta part d'això no deixa de ser una opinió meva, si me la permeteu.








L'exposició ha estat al vestíbul de l'escola. I com hem explicat en anteriors entrades, la visita formava part de la programació de l'ArtXiBarri 2012, una jornada de civisme i participació al nucli antic organitzada per la Xarxa per la Convivència a Tortosa. Aprofitem per agrair-los que ens donessin l'oportunitat d'incorporar-nos a la seva jornada i les gestions que han fet per facilitar la instal·lació de l'exposició a Tortosa, ni que fos per unes hores. En entrades posteriors, publicarem un reportatge gràfic que hem fet al llarg de la jornada.

Un agraïment que fem extensiu a l'Associació dels Amics dels Castells i del Nucli Antic de Tortosa, que han exhibit al seu local una projecció que recull moltes més imatges que les que formen l'exposició. En bona part, són imatges que hem aconseguit trobar i documentar amb posterioritat a la producció de l'exposició. Per això valia la pena fer-li un cop d'ull. Sabem que l'estiu passat, quan aquesta versió ja va poder veure's en aquest local, va tenir un notable èxit, tant pel format com per la possibilitat de veure fins a mig centenar d'imatges, la major part inèdites fora d'aquest bloc.



L'exposició "La Mercè. Una història en imatges" és un projecte no sé si singular, però sí certament curiós. En realitat és una translació al món físic o real de la tasca que s'ha anat fent en aquest bloc al llarg dels darrers quatre anys. S'han publicat milers de fotos, molts centenars de les quals imatges antigues que els exalumnes hem rescatat dels racons més insòlits on havien quedat  mig oblidades. Com publicava el 13 d'abril passat "La Vanguardia" en un reportatge dedicat a aquest peculiar treball històric que no han fet professionals, i que es titulava "Memòria del pupitre", hem reconstruït la nostra història escolar, però també hem ajudat a salvaguardar una part de la història local.

Hi ha un text de l'exposició que ajuda a situar amb bastanta exactitud la qüestió. Diu el següent: "Les xarxes socials, també anomenades internet 2.0, permeten fites extraordinàries com aquesta. No hem fet un treball científic, sinó que hem deixat anar emocions i sentiments molt intensos. No obstant això, el resultat contribueix al coneixement de la Tortosa del segle XX. De la Tortosa real, per damunt d'estadístiques, documents públics i fins i tot dels llibres".

I afegeix: "Darrera les fotos escolars i familliars, s'entreveuen petites històries que rarament apareixen a les històries oficials, però que ajuden a entendre-les i a posar-les en perspectiva. En aquesta exposició es fa palès que, darrera dels canvis socials o dels règims polítics, hi ha persones amb cara i amb noms i cognoms".

Doncs sí.

divendres, 8 de juny del 2012

Aquest dissabte, activitat commemorativa de l'aniversari de la Mercè

Com ja hem publicat en els darrers dies, aquest dissabte, 9 de juny, farem una activitat commemorativa del 164è aniversari de la fundació de la Mercè de Tortosa, l'escola pública més antiga de Catalunya. És un costum que els exalumnes vam posar en marxar a partir de la gran trobada que vam organitzar el 7 de juny de 2008, data en què es recordava el 160è aniversari.

Enguany, la celebració és d'un to relativament menor, perquè aquest mateix 9 de juny al nucli antic de Tortosa, on hi ha l'escola, la Xarxa per la Convivència organitzava una completa jornada d'activitats participatives i socioculturals, l'ArtXiBarri 2012. Ens va semblar d'allò més oportú no contraprogramar. Però és més, el col·lectiu d'exalumnes, que som majoritàriament fills del nucli antic, compartim els objectius de la Xarxa per la Convivència.

La nostra aportació serà l'exposició "La Mercè. Una història en imatges", complementada pel fons gràfic familiar Ramírez-Sabaté. Com explicavèm aquí, l'exposició, que s'estava agafant un període de descans després de dos anys de tournée per Tortosa i les Terres de l'Ebre, torna a Tortosa per unes hores. Podrà visitar-se al vestíbul de l'escola (carrer Providència 11-15) aquest dissabte, de les 4 a les 7 de la tarda.

A més, al matí també podreu veure la versió audiovisual de l'exposició a la Cafeteria dels Amics dels Castells (Portal del Romeu 10), on ja va estar l'estiu passat.  Val la pena passar a veure-la perquè hi surten imatges que no són a l'exposició "física".

A part del recordatori de les activitats, pengem unes fotos del muntatge de l'exposició al vestíbul de l'escola. Volem destacar la col·laboració de l'Ajuntament de Tortosa, que ens ha cedit els suports; la gestió de la Xarxa per la Convivència, i les facilitats que ens ha donat la direcció de l'escola. A més, agraim l'ajut que ens han donat dues persones: Andrés Borràs, el conserge de la Mercè, i Laila Aataoua, alumna de l'institut Cristòfor Despuig de Tortosa, que està fent una estada de pràctiques a la Mercè. Com podeu veure a les imatges, ens han fet un cop de mà en la part més feixuga de la feina.